KAEDAH ABJAD
1.  Kaedah abjad dianggap sebagai kaedah nama-nama 
     huruf yang digunakan di dalam   tulisan
Melayu iaitu 
     A, B, C, …… hingga Z.
2. Murid-murid diajar menghafal nama-nama huruf secara
2. Murid-murid diajar menghafal nama-nama huruf secara
    mengikut turutan bermula 
dari A hingga Z.
3. Teknik pengajaran dimulakan dengan guru menunjukkan kad abjad kepada murid
3. Teknik pengajaran dimulakan dengan guru menunjukkan kad abjad kepada murid
     dan guru menyebut terlebih dahulu
abjad-abjad tersebut untuk   
     memperkenalkannya kepada murid.
4. Kemudian, sekali lagi guru menunjukkan kad-kad abjad tersebut dan meminta
4. Kemudian, sekali lagi guru menunjukkan kad-kad abjad tersebut dan meminta
    murid untuk mengenalpasti dan menyebut
abjad-abjad yang ditunjukkan dengan  
    bantuan guru.
5. Guru membetulkan setiap kesilapan sebutan murid sewaktu kad-kad abjad
5. Guru membetulkan setiap kesilapan sebutan murid sewaktu kad-kad abjad
    ditunjukkan.
6. Proses ini diulang sehingga murid mampu mengenalpasti dan menulis abjad-abjad
6. Proses ini diulang sehingga murid mampu mengenalpasti dan menulis abjad-abjad
    yang telah diajar.
7. Seterusnya, guru melekatkan kad-kad abjad tersebut di papan hitam. Guru akan
7. Seterusnya, guru melekatkan kad-kad abjad tersebut di papan hitam. Guru akan
    memilih murid secara rawak dan meminta
murid tersebut mengambil kad kad di  
    papan hitam berdasarkan apa yang disebut
oleh guru.
8. Selepas itu, murid diminta membuat latihan bertulis dalam buku masing-masing.
8. Selepas itu, murid diminta membuat latihan bertulis dalam buku masing-masing.
    Guru akan menyebut abjad manakala murid
perlu mendengar dengan teliti dan  
    menulisnya
dalam buku.


 
 

No comments:
Post a Comment
terima kasih atas respon anda