KAEDAH ABJAD
1. Kaedah abjad dianggap sebagai kaedah nama-nama
huruf yang digunakan di dalam tulisan
Melayu iaitu
A, B, C, …… hingga Z.
2. Murid-murid diajar menghafal nama-nama huruf secara
2. Murid-murid diajar menghafal nama-nama huruf secara
mengikut turutan bermula
dari A hingga Z.
3. Teknik pengajaran dimulakan dengan guru menunjukkan kad abjad kepada murid
3. Teknik pengajaran dimulakan dengan guru menunjukkan kad abjad kepada murid
dan guru menyebut terlebih dahulu
abjad-abjad tersebut untuk
memperkenalkannya kepada murid.
4. Kemudian, sekali lagi guru menunjukkan kad-kad abjad tersebut dan meminta
4. Kemudian, sekali lagi guru menunjukkan kad-kad abjad tersebut dan meminta
murid untuk mengenalpasti dan menyebut
abjad-abjad yang ditunjukkan dengan
bantuan guru.
5. Guru membetulkan setiap kesilapan sebutan murid sewaktu kad-kad abjad
5. Guru membetulkan setiap kesilapan sebutan murid sewaktu kad-kad abjad
ditunjukkan.
6. Proses ini diulang sehingga murid mampu mengenalpasti dan menulis abjad-abjad
6. Proses ini diulang sehingga murid mampu mengenalpasti dan menulis abjad-abjad
yang telah diajar.
7. Seterusnya, guru melekatkan kad-kad abjad tersebut di papan hitam. Guru akan
7. Seterusnya, guru melekatkan kad-kad abjad tersebut di papan hitam. Guru akan
memilih murid secara rawak dan meminta
murid tersebut mengambil kad kad di
papan hitam berdasarkan apa yang disebut
oleh guru.
8. Selepas itu, murid diminta membuat latihan bertulis dalam buku masing-masing.
8. Selepas itu, murid diminta membuat latihan bertulis dalam buku masing-masing.
Guru akan menyebut abjad manakala murid
perlu mendengar dengan teliti dan
menulisnya
dalam buku.
No comments:
Post a Comment
terima kasih atas respon anda