Kaedah
fonik digunakan untuk melatih murid mengenal huruf melalui padanan huruf
dengan
bunyi. Terdapat pelbagai pendapat mengenai cara pelaksanaan pengajaran
membaca
menggunakan kaedah fonik.
Beberapa
langkah pelaksanaan kaedah fonik seperti berikut
1. Pada
asasnya kaedah ini adalah untuk mengajar murid-murid melihat hubungan antara
simbol (huruf) dan bunyi (hubungan fonem-grafem) supaya mereka dapat membaca
(membunyikan) perkataan-perkataan baharu yang mereka hadapi.
2. Murid
diperkenalkan dengan bunyi huruf dan bukan nama huruf.
3. Jadi,
lambang huruf terus dikaitkan dengan bunyinya. Misalnya ‘a’ dibunyikan ‘aa...’,
‘t’ - ‘teh’, ‘s’ - ‘ss’. ‘u’ - ‘uu...’, ‘z’ - ‘zz...’ dan sebagainya.
Murid-murid akan dilatih membunyikan huruf secara terasing dan kemudiannya
menggabungkan dengan bunyi-bunyi huruf yang lain bagi membentuk suku kata dan
perkataan.
4. Apabila
mereka sudah mengetahui hubungan tiap-tiap huruf dengan bunyinya, suku kata
pula dibina. Misalnya, ‘ba’, ‘da’, ‘tu’, ‘ka’, ‘lu’, ‘mi’ dan sebagai.
5. Contoh
lain seperti huruf “a” tidak dieja tetapi terus dibunyikan sebagai [a], dan
begitulah bagi huruf-huruf dan suku kata yang lain. Sebagai contoh, ba + ta
terus disebut sebagai [ba] + [ta] dan seterusnya disebut sebagai [bata].
6.
Kemudian baru digabung suku-suku kata ini menjadi perkataan-perkataan - ‘dada’,
‘batu’, ‘kata’, ‘lalu’ dan sebagainya.
No comments:
Post a Comment
terima kasih atas respon anda