Aktiviti Prabacaan
AKTIVITI PRA
BACAAN
Aktiviti pra bacaan merujuk kepada aktiviti yang dijalankan untuk tujuan
memberikan asas kepada kanak sebelum mereka boleh membaca. Walaupun
kemahiran-kemahiran pra bacaan dapat dipelajari secara semulajadi di rumah atau
di prasekolah, kemahiran ini adalah penting dalam perkembangaan kemahiran
membaca kanak-kanak.
Secara ringkasnya kemahiran-kemahiran ini dapat
dibahagikan kepada tiga jenis iaitu
1.
pengamatan
penglihatan
2.
pendengaran
3.
pergerakan
mata & tangan.
KEMAHIRAN
PENGAMATAN PENGLIHATAN
Kemahiran pengamatan penglihatan dapat dipupuk dalam
pelbagai jenis aktiviti seperti aktiviti memadan dan juga arah. Aktiviti
memadan adalah sebahagian daripada membaca kerana semasa kita membaca kita
sebenarnya sedang memadan huruf atau perkataan dengan bunyi yang sesuai. Pada
peringkat permulaan kanak-kanak boleh diperkenal dengan memadan bentuk, diikuti
corak, huruf dan akhirnya perkataan. Aplikasi permainan memadan ialah jigsaw
puzzle. Manakala aktiviti arah ini lebih merujuk kepada menyesuaikan kanak-kanak
dengan membaca arah ayat dimulakan iaitu dari kiri ke kanan unutk tulisan rumi.
Dalam situasi sebenar kanak-kanak sememangnya tidak tahu arah ayat dimulakan.
Oleh itu semasa ibu bapa atau guru membacakan cerita atau ayat, mereka harus
menunjuk kepada huruf yang dibaca. Kemudian guru harus menyoal kanak-kanak dari
mana ayat mula dibacakan. Demi menunjukkan kepentingan membaca dari arah yang
betul, guru harus mendemonstrasi dengan membaca secara terbalik. Apabila dibaca
terbalik ayat yang dibaca akan menjadi tidak bermakna.
KEMAHIRAN
PENDENGARAN
Selain itu, pendengaran juga biasa digunakan terutama
bersama pengamatan penglihatan. Contoh aktiviti yang boleh dilakukan
adalah memperkenalkan huruf-huruf dengan bunyinya. Ini membolehkan kanak-kanak
mengenal pasti huruf sebelum berkembang untuk membaca perkataan dan ayat. Cara
yang boleh digunakan oleh guru ialah memperkenalkan sebahagian perkataan yang
penting kepada pelajar seperti huruf dalam nama pelajar. Selain itu, guru harus
mengajar huruf bersama-sama dengan ayat. Contoh ialah a untuk ayam, b untuk
bola. Pada masa yang sama elakkan mengunakkan huruf besar kerana ini dapat
menimbulkan kekeliruan kepada pelajar. Bukan itu sahaja, cara yang paling
langsung untuk kanak-kanak mahir dalam pendengaran adalah bertutur dengan kanak
–kanak atau membaca kepada kanak-kanak. Semasa bertutur dengan mereka,
kanak-kanak sedang mendengar dan mendapat pengalaman dalam berbahasa.
Pengalaman inilah penting dalam perkembangan membaca.
KEMAHIRAN
PERGERAKAN MATA DAN TANGAN
Kemahiran yang terakhir ialah kemahiran pergerakan
mata dan tangan. Kemahiran ini dapat dipupuk melalui aktiviti motor tangan
seperti mewarna. Perkembangan motor tangan adalah amat penting kerana pada
peringkat awal, motor halus kanak-kanak belum matang lagi. Guru harus
mengalakkan kanak-kanak untuk menggunakan kreativiti untuk melukis dan mewarna
mengunakan peralatan yang berbeza. Ini bertujuan unutk melatih kanak-kanak
memegang pensel atau objek yang seumpama seperti crayon atau pensel warna
dengan cara yang betul dan pada masa yang sama melatih motor halus. Selain itu
guru juga boleh memberi permainan yang mengunakkan objek kecil seperti set
bongkah yang dapat membantu dalam perkembangan motor. Kalau tidak terdapat set
bongkah, guru juga dapat member aktiviti seperti mengunting tetapi harus
diingatkan untuk berhati-hati semasa mengunakkannya.
No comments:
Post a Comment
terima kasih atas respon anda